Recept na chytrost? Kde jej najít?

12. 09. 2016 0:00:00
V některých "lepších" školách, před kterými při zápisu prvňáčků stojí fronty rodičů? Ve vypočítaných sbírkách příkladů k maturitám? Testech, které zaručeně „nacpou“ do dětí a studentů vše, aby se dostali na vysokou školu?

Žádná z těchto možností neplatí. Proč?
V dnešní době ve všech firmách se stává samozřejmostí logistika - efektivní koncepční řešení, které zabezpečuje, aby správné věci byly ve správný čas na správném místě, a to vše za minimální cenu nebo námahu. Řecky LOGOS znamená řád, pořádek, princip, systém.

A co tak velká a významná firma, jakou jsou školy?

Nepřeháním, když napíši, že ŠKOLSTVÍ je „největší firma ve státě“, rozšířená po celé republice.

Navíc zde není jednoduchý systém, neplatí, že pracují učitelé a žáci přijímají. Zvláštností těchto pracovišť je, že žáci jsou aktivní „pracovníci“ a zároveň "příjemci!
Složitost tohoto systému VYUČOVÁNÍ si nutně vyžaduje výborně fungující logistický systém.

A jak logistika ve školství funguje? Téměř nijak.
Vynechám tu část hmotnou - rozmístění budov (škol), materiální zabezpečení, výběr a řízení pracovníků atd. a zmíním se o té činnosti, která vytváří duševní majetek lidí a státu, to je výuka, učení.

Skutečnost již po léta vypadá tak, že žáci jsou zavaleni množstvím informací, v některých třídách se výuka účelově zaměřuje k vykonání zkoušky. Často mnoho námahy pro nic.
Neskutečné množství rozvleklých informačních dokumentů a souborů pedagogicko-organizačních informací ukazují jen na početně silné ministerstvo, nikoliv na skutečné posílení vzdělanosti a prestiže celého školství.
Povinná nebo nepovinná matematika, složitě a draze prováděné maturity (a nematurity skoro pro čtvrtinu studentů), vstup firem do výukového procesu - to jsou jen módní novinky a úřední hrátky za mnoho peněz, které se neosvědčily. Bohužel pokračují jako inkluze .

Jako příklad uvedu několik faktů z matematiky, které odporují zásadám logistiky (a také efektivity), a které jsou příčinou úpadku vědomostí z tohoto předmětu.
Vzdělávací program je zbytečně rozvleklý, mrhá se velkým potenciálem chápání dětí v každém věku. Když si rozložíme vedle sebe učebnice matematiky (většinou vícedílné) ze všech tříd ZŠ, vedle toho pracovní listy a ještě metodické návody pro učitele, vyskytne se pro logicky uvažujícího člověka hrůzný pohled. Dá se charakterizovat jedním slovem „CHAOS“. Roztříštěnost, zkrátka sekaná z různých pojmů, neefektivní uspořádání učiva do tříd, které často nerespektuje současnou vyspělost dětí ani jejich rozdílnost.

Matematika degradovala na snůšku příkladů, které se musí umět, aby se žák dostal na gymnázium, student na vysokou školu. Prověrky a zbytečné testování žáků je ztráta času a slouží jen k nesmyslnému uspokojení úřadů. Sbírky řešených příkladů, vypracované zaručené maturitní otázky, nebo příklady do přijímacího řízení se žáci naučí pouze ke zkoušce a pak se rychle zapomenou.
Tímto způsobem získané vědomosti netvoří základ pro další studium, kde student /žák/ přestává zvládat větší množství požadavků ve vyšších třídách a je nezpůsobilý k dalšímu serioznímu studiu například na vysoké škole.

Zkrátka rozum, řád a smysl matematiky z našich škol uletěl.

Jak se to řeší?
Vzpomeňme pohádku o Kocourkově. Když v nově postavené kocourkovské škole nebylo světlo, protože zapomněli na okna, ten nejmoudřejší z Kocourkovských řekl. „Donesme do školy světlo v pytlích, venku je ho dost!“ I dnes najdeme podobné „myslitele“. Řeknou například: „Zrušíme matematiku!“ Rozhodně maturitu z matematiky, hned se rozsvítí!
Opravdu se rozsvítilo na vysvědčeních bez matematiky! Ale jen na krátký čas, jen pokud se nepřišlo na to, že maturita z matematiky se musí zavést znovu. (což dávno věděl každý rozumně smýšlející pedagog)
Budiž světlo. To už někdo řekl a někdo to očekává i dnes. Jenže světlo nebude. Jakoby se zapomínalo, že matematika rozvíjí intelektuální schopnosti, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického myšlení. Že přispívá k vytváření určitých rysů osobnosti jako je vytrvalost, pracovitost, schopnost řešit úkoly. Poznatky a dovednosti získané v matematice jsou předpokladem ke studium přírodovědných i společenských oborů.

Budeme moci vyvážet kocourkovské vědomosti, až se naše země zničí vývozem toho mála nerostného bohatství, až se zbývající zemědělská půda zničí řepkou a rozorá turistickými stezkami, až se zdevastují a rozprodají historické památky a objekty, které obce se snaží zaplnit turisty?

Průmyslový potenciál země už dávno vzal za své. Rovněž školský systém, který byl do 60.let minulého století spolu s německým považován za nejlepší ve střední Evropě.
Už se ví o nedostatku technických kádrů, o tom, že budoucnost a prosperita firem a státu je ve vývozu vědomostí a informací, ve kterých v dnešní době převládají ty technické.

Celý tento problém chápou učitelé správně, tak jej vnímá i mnoho rodičů. Ti vyhledávají pro děti alternativní školy. To není řešení, většině rodičů jsou finančně nedostupné.
Následovat bohatou zemi tam na západě, kde státní školy mají nevalnou kvalitu a pro dobré školy se otcové zadlužují ? Myslím, že to pro naši historicky vzdělané země není řešení, řekla bych, že to je skoro urážka.

Děti v dnešní době se především musí naučit se učit - čili zvládnout efektivní způsob jak se učit
a naučit se přemýšlet.
Co tak vzít na pomoc přece jen tu logistiku, která je v dnešní době neodmyslitelná od úspěšné práce?

Školství by mělo přehodnotit způsob své práce, učebnice, osnovy i metodické příručky v zorném úhlu logistiky a HLAVNĚ mělo by se věnovat své základní úloze - efektivně rozvíjet vědomosti žáků, to je UČIT, a přestat páchat na sobě sociální harakiri.

Zbývá ještě popřát Šťastný školní rok žákům, studentům i učitelům.

Autor: Hana Daňková | pondělí 12.9.2016 0:00 | karma článku: 13.60 | přečteno: 151x

Další články blogera

Hana Daňková

Nová metodika matematiky, aneb jak nezhloupnout děti.

Matematika je tahounem vzdělanosti. V dnešní době „tahoun“ chybí, to se ukázalo jako smutná pravda a mnoho dětí na to doplácí.

11.9.2021 v 21:12 | Karma článku: 16.32 | Přečteno: 744 | Diskuse

Hana Daňková

Dětem škodí matematika. Co s ní!? Zrušíme ji!

Současná situace je neúnosná, matematika je v žalostném stavu, dětem škodí na vysvědčeních je názor dětí i rodičů a nejlépe ji zrušit !? V dnešní době je to skandální!

22.8.2021 v 9:45 | Karma článku: 33.41 | Přečteno: 1153 |

Další články z rubriky Společnost

Ladislav Pokorný

Vláda by měla zvážit nařízení, kterým bude stanoveno, že v Česku se už žije líp

Pan premiér se v médiích opakovaně vyjádřil, že díky vládě se občanům žije už jen lépe a že téměř vše bylo vyřešeno. Tuto skutečnost by však bylo vhodné vtělit do vládního nařízení, neboť je smutné, že ne všichni občané to chápou.

28.3.2024 v 16:51 | Karma článku: 18.72 | Přečteno: 143 | Diskuse

Jan Pražák

Mají mít staří lidé přednost?

Ráno jsem vstala levou nohou. Začalo to už předchozí večer, vnučka mi říkala do telefonu, že tam u nich přepadl nějaký mladý mizera staříka, který sotva chodil. Okradl ho a srazil na zem, až si ten pán pohmoždil ruku a odřel tvář.

28.3.2024 v 14:34 | Karma článku: 20.20 | Přečteno: 759 | Diskuse

Jan Ziegler

Komunistický guru Marx byl vykořisťovatelem a hrubým člověkem

Na zakladateli vědeckého socialismu toho nebylo moc vědeckého a dělníky vůbec nemusel. Viděl v nich pouze nástroje (užitečné idioty), které svrhnou kapitalismus. Nenáviděl Židy a Slovany včetně Čechů.

28.3.2024 v 13:30 | Karma článku: 14.77 | Přečteno: 203 | Diskuse

Rudolf Pekař

Bacha na sváteční cyklisty

Začátek jara přináší nejen kvetoucí přírodu, ale také návrat cyklistů na silnice. Bohužel, spolu s nimi se objevují i tzv. sváteční cyklisté, kteří se chovají neopatrně a nezodpovědně.

28.3.2024 v 12:17 | Karma článku: 5.55 | Přečteno: 164 | Diskuse

Tomáš Vodvářka

Velký pátek jako příležitost

Už několik let je v "portfoliu" státních svátků i Velký pátek, který by mohl být vhodnou příležitostí k uvědomění si tzv. evropských hodnot, s nimiž se poslední léta mediálně žongluje.

28.3.2024 v 9:34 | Karma článku: 16.36 | Přečteno: 236 | Diskuse
Počet článků 27 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 882

Nezávislá učitelka, autorka efektivní metodiky v úspěšných výukových programech Chytré dítě.
www.skolauceni.cz

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...