Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Pandemie ve školství

Mnoho neblahých událostí ve školství posledních let se už nedá posuzovat jako omyly, pochybení nebo chyby. Splývají v jednu jedinou, pro kterou není přesnějšího označení jako pandemie hlouposti, řádka nesmyslů. Smršť nařízení a „novinek“, které měly zvýšit úroveň našeho školství, je shodilo na nejnižší příčku v historii našeho školství, a v tomto pádu se zároveň přizpůsobilo všem nevhodným a horším tendencím v obdivovaných zemích za hranicemi.  

Ustavičná tvrzení, že české děti jsou na nízké úrovni vzdělanosti, mně připadá jako velmi účelové. Možná je důvodem jen to, aby zúčastněné instituce a zástupy úředníků měly opodstatněné činnosti- uskutečňování srovnávacích testů. Opravdu propad českého školství v posledních dvaceti letech skutečně je, ale ten není zjistitelný testy, které srovnávají nesrovnatelné. Tento propad je daleko vážnější, než se zjistí při obodování náhodných otázek z matematiky nebo češtiny. Učitelé celkový propad vidí na první pohled jako následek právě nesystémového vedení, nekompetentnosti nadřízených orgánů a ignorance vlády, úpadek kázně na školách a všeobecné morálky, podporovaný médii.
Některé příznaky a důsledky pandemie.
Zmíním se o některých negativních jevech, které zachvátily v posledních letech výchovu a vzdělávání u nás. Srovnávací testy - nesmysl
Jaké jsou ty testy a vypovídaly něco o úrovni vzdělání? Zamyslete se nad výrazem – srovnávací! Není směšné, že docela nedávno se odsouhlasila velká volnost škol ve výběru učiva? Aby děti mohly být testovány, musíme je nejdřív naučit. Vážení zodpovědní činitelé by měli něco vědět o pedagogických zásadách – když chci zkoušet, musím nejdříve naučit!
A srovnání se zahraničím? Což jsme neslyšeli o tom, že čeští studenti se v cizině velmi dobře uplatňovali na vysokých školách, že české zdravotní sestry byly velmi žádané v okolních zemích? A průmyslové školy měly vysokou úroveň a určitě díky jim byla naše země strojírensky vyspělou...

Dítě a mladý člověk potřebuje vzory, kde jsou v dnešní době ty správné?
Slabomyslné programy TV se točí okolo „celebrit“, které hrdinsky vyprávějí o tom, jak propadly z matematiky, jak měly horší známku z chování a podobně. Jejich řeč se v žádném případě nemůže považovat za spisovnou.
Ve velmi sledovaném pořadu bylo nedávno slyšet „významnou“ celebritu", která ve větě používala slova jako … „mnoho krásnejch a neuvěřitelnejch věcí“...…. Dřív to byla řeč lůzy, zlodějíčků a podvodníčků, která ve filmech i v literatuře výborně vyjadřovala jejich prostředí a navíc ukazuje bohatost češtiny.
Nespisovná čeština zní i z úst moderátorů, v televizních filmech našich i dabovaných, kde působí jako pěst na ucho.
Jak se tedy mají děti za těchto podmínek naučit češtinu? Zvlášť, když jim televize nahrazuje čtení knih? Vědí tvůrci filmů, že Praha není celá republika, pokud tuto řeč označují jako pražštinu?
Skutečné celebrity se zanedbávají. U nás se najdou mladí lidé, kteří by si zasloužili označení celebrita, nebo VIP . Pořad České hlavičky se dává na okraj programu, i když by si zasloužil větší propagaci.
Název článku z tisku „Jak vyzrát na matematiku“ - jak charakterní poučení pro mládež! Nemusíme se učit, stačí nějak vyzrát na učitele. Mnoho podobných dalších úkazů zhoubně zasahuje do výuky a vzdělání, ubírá učitelům autoritu i chuť do tvořivé práce.

Děti jsou hnány k dobrým výsledkům jen na papíru, ne v hlavách.
Skutečnost je taková, že místo systematického učení děti píší písemky, testy, které nikdy nikoho nenaučily, učí se účelově k různým přijímacím zkouškám.
Státní maturity, které pokazily prázdniny dvaceti třem tisícům studentů a způsobily potíže v přijetí na vysokou školu. Maturity, které přestože byly léta připravovány, nepřinesly lepší úroveň vědomostí, spíše naopak. Jen velké vydání peněz daňových poplatníků. Nezdařený loňský pokus letos pokračoval v trochu jiné obměně a bude mít další „oběti“ z řad studentů. Zrušení povinné maturitní zkoušky z matematiky před lety vyvolalo kladné i záporné odezvy. V souvislosti s tím se začalo hovořit o namáhavém biflování v matematice. Místo toho, aby byla snaha odstranit biflování, které v matematice nemá co dělat – odstranila se matematika! Mnoho učitelů a dokonce žáků bylo přesvědčeno o důležitosti matematiky, jen ne kompetentní osoby. Matematika byla dehonestovaná a důsledek? Nedostatek technicky vzdělaných lidí a mnoho jiných mladých lidí, kteří nemají uplatnění. Vzdělanost u nás zaostává, ovšem ne za západními zeměmi, ve kterých vidí naši představitelé vzory, ale za Koreou, Pakistánem, Indií...

Zkoušky nanečisto - směšnost a ztráta času, který by se dal lépe využít pro studium. Na webu se nabízí
i řešené práce z matematiky. Jsou to originální písemky z různých škol a z různých let.
Ve výpočtu příznaků pandemie se může pokračovat. Žáci a studenti slouží jako pokusné vzorky pro různé neodborné eskapády úředníků.
Další testování 5. tříd
Nové písmo Comenium, které zneužívá jméno světově známého učitele, údajně pro pohodlí dětí. Není toho pohodlí už dost?

Oblast školství se stává úřednickým molochem.
Oblast školství se naplnila firmami, uskutečňují se porady firem, na kterých učitelé mají jen nepatrné slovo, vymýšlejí se projekty, testy atd., což nemá se zvýšením znalostí dětí nic společného. Vznikají (opisují) se další učebnice jedna od druhé, vymýšlejí se zbytečné pracovní listy (ty z matematiky by často mohly být jako tresty z výtvarné výchovy, atd.) Jasné školní osnovy naboptnaly v množství slov, přibylo dokumentů a nespokojenosti učitelů. Školní brašny těžknou, i když už před lety se volalo po tom, aby učebnice zeštíhlely svým provedením. Výsledek je opak - těžší papír, samozřejmě dražší.
Výbava pro prvňáčky – nesmyslně mnoho pomůcek najednou, stejné obaly, pastelky a barvičky, z nichž většina se ztratí nevyužitá. Co potřebuje prvňáček? Sešit (papír), tužku nebo pero, svačinu a dobrého učitele. Z pohledu pedagoga se zkušenostmi minulého století se postupně vytrácí pojmy vzdělávání, učení, pedagogické zásady, jak nejlépe učit, rozvoj osobnosti žáka, rozšíření vědomostí z pohledu nových informací a výsledků vědy, a tak bychom mohli pokračovat. Toto všechno by bylo žádoucí v době internetu, počítačů a převratných změn v technice i ve společenských vědách.
Dotační a rozvojové programy, projektové vyučování, pilotní projekty, programy, koordinace, skupiny rezortní, mezirezortní, zpracovávání koncepčních materiálů, prevence rizikového chování, spolupráce a koordinace těchto jevů. Slova, která se dříve nepoužívala,  za kterými jsou sice peníze, ale málo praktického významu ve vzdělávání. Neskutečně rozsáhlá administrace okolo těchto záležitostí, množství dokumentů. Platy úředníků a jejich posty se zvyšují, jen učitelům ne. Rozsáhlý web ministerstva školství je každému k nahlédnutí, a každý rozumně uvažující a efektivně myslící člověk si musí položit otázku, zda je to potřebné, a kde vlastně najde informace o tom, co se dělá konkrétně pro zvelebení dušiček dětí???

Jak z tohoto marasmu ?
Především vrátit se k tomu, proč vznikly školy. Nemusíme začínat od Marie Terezie. Stačí docela nedávné období. Školy vznikly kvůli dětem, za vším, co se ve školství děje by měl být viděn žák. Nesrovnávat žáky s kusovostí výrobků, kolik kusů, tolik učitelů, tolik škol, tolik peněz...to je ZVRHLOST.
Škola i na malé vesnici v minulosti vznikla jako významná instituce a nepodléhala poryvům vánku – jako je měnící se počet dětí, dovedla se jim vždy přizpůsobit. Měla svoji tradici a byla pevně ukotvena v lidech po celý život. Školu zruší od svého stolu škrtem papíru nezodpovědný a neznalý a úředník, ale vybudovat novou školu v případě potřeby je velmi obtížné. Je tak těžko tento fakt pochopit? U našich představitelů ano, protože za vším vidí jen peníze. Nevšímají si, že miliardy utíkají pod prsty a jen zlomek těchto „prošustrovaných“ peněz by stačil pokrýt tak významnou a potřebnou investici, jako je školství. Stát musí považovat školství za významnou prioritu, oceňovat dobré učitele a ctít tradici naší země jako vzdělané a kulturní, jakou bezpochyby byla. Nenutit školství podléhat cizím vlivům, nezavlékat do studia chaoticky a nesystematicky způsoby cizího vzdělávání. Naše střední školství, rozdělené na tři variace - gymnázia, průmyslové školy a odborné učiliště - bylo to nejlepší pro jednotlivce i stát. Odlišné maturity na těchto třech pilířích by odstranily mnoho problémů, poskytly pracovní způsobilost mladých lidí a prospěly hospodářství ve státě. Mnohem důležitější než celková výše investic do vzdělávání je atmosféra, která školství podporuje. Stát, jež považuje školství za jasnou prioritu, pak uspěje i v případě, že za ně utrácí relativně méně peněz.

Autor: Hana Daňková | úterý 3.9.2013 20:39 | karma článku: 29,28 | přečteno: 1346x
  • Další články autora

Hana Daňková

Nová metodika matematiky, aneb jak nezhloupnout děti.

Matematika je tahounem vzdělanosti. V dnešní době „tahoun“ chybí, to se ukázalo jako smutná pravda a mnoho dětí na to doplácí.

11.9.2021 v 21:12 | Karma: 16,32 | Přečteno: 746x | Diskuse| Společnost

Hana Daňková

Dětem škodí matematika. Co s ní!? Zrušíme ji!

Současná situace je neúnosná, matematika je v žalostném stavu, dětem škodí na vysvědčeních je názor dětí i rodičů a nejlépe ji zrušit !? V dnešní době je to skandální!

22.8.2021 v 9:45 | Karma: 33,53 | Přečteno: 1154x | Společnost

Hana Daňková

Byl jednou jeden mnich, měl mnoho knih a nevěděl, co je v nich

Mozek se cvičí přemýšlením a vymýšleném něčeho nového, ne opakováním stejného. Časté slovo "cvičení" v tomto smyslu do matematiky nepatří, to přenechejme tělocviku. Množství pracovních sešitů, hrátek a pomůcek je třeba opustit.

26.3.2021 v 21:32 | Karma: 11,77 | Přečteno: 490x | Společnost

Hana Daňková

Distanční výuka není pro rodiče!

Jsem zoufalá z pohledu na obě dcery, které se nechtějí učit online..prvňáci si neumí přečíst, co učitelka po nich chce, nejhorší v rodině kde jsou děti v různých třídách,.. ztrácíme mnoho času...zvládnout tři děti není v mých silách

18.10.2020 v 18:09 | Karma: 22,41 | Přečteno: 1496x | Společnost

Hana Daňková

Harakiri matematiky a Covid 19

„Koronová doba“ v plné míře odhalila nedostatky ve výuce i ve výchově dětí. Že by nějaká vyšší moc spustila na zem dobu „koronovou?“

30.8.2020 v 11:54 | Karma: 23,77 | Přečteno: 885x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen

19. května 2024

Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...

Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí

19. května 2024

Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...

Gruzínská prezidentka vetovala „ruský“ zákon. Jde do boje s vládou

18. května 2024  16:55,  aktualizováno  22:06

Gruzínská prezidentka Salome Zurabišviliová podle tiskových agentur vetovala kontroverzní zákon o...

Izraelský válečný kabinet se bortí. Ganc označil Netanjahuovy plány za fanatické

18. května 2024  20:36,  aktualizováno  21:41

Člen izraelského válečného kabinetu Benny Ganc v sobotu řekl, že jeho strana přestane podporovat...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 953x
Nezávislá učitelka, autorka efektivní metodiky v úspěšných výukových programech Chytré dítě.
www.skolauceni.cz

Seznam rubrik