Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Blýská se na časy?

Už nejméně dvě desetiletí trvají změny k horšímu, které maji za následek úpadek českého školství. Už dvě desetiletí se snažím o změnu názoru na výuku matematiky na základní škole.

Stručně uvedu tyto nepříznivé jevy: Množství různých učebnic, jejichž metodika nepřináší nic nového, jen různé „ozdoby“,  které učivo rozmělňují a potlačují jasnou stránku matematiky. Pracovní listy nejmenších žáků naprosto odvádějí pozornost od základů matematiky. Jejich vypracovávání zabírá množství času dětí a zvlášť holčičky krásně a pracně vybarvují obrázky, které měly sloužit k počítání, a za to jsou odměňovány pochvalami. Pracovní listy by tak mohly spíše sloužit jako tresty z výtvarné výchovy.

Ve školství rozhodují firmy místo učitelů, vlivy západních vánků, nepříznivých pro naše kulturní prostředí a tradice, slučování škol,  peníze na hlavu žáka, nepovedené státní maturity. Volný výběr učiva na různých školách , aby se vzápětí žáci z tohoto učiva celostátně srovnávali...Toto vše se týká celé oblasti školství.
Rámcový vzdělávací plán výuky pro školy se těžce  rodil  několik let a byl napsán na mnoha stranách dokumentu Výzkumného ústavu pedagogického „za asistence  mnoha výzkumníků“. Toto období změn bylo provázeno četnými námitkami zkušených učitelů, na které nebyl brán zřetel.

A sláva ! Nyní po létech jsou vydány další objevné texty, například

-Proč Česká republika potřebuje novou strategii pro vzdělávání? (to je žádoucí už moc dlouho)

-Upravený rámcový vzdělávací program pro rok  2013 a návod, jak postupovat při úpravách RVP.

V médiích jsme mohli slyšet převratné zvěsti – že učivo  ZLOMKY by měly být zařazené už ve 4. a  v 5. třídě. Dokument určitě chvályhodný už jen proto, že se konečně ukázala jeho potřeba i odpovědným činitelům. Na webu ministerstva školství můžeme opět najít balast slov, ale budu se zajímat jen o matematiku.
Název - „Průvodce upraveným RVP a doporučení“dokument vydaný ministerstvem školství. 

Dovolím si přesně citovat, čtenáři, prosím, vydržte číst:

.V  očekávaném výstupu má žák prokázat schopnost rozhodnout, co je celek a co jeho část. Za podpory názorných obrázků nebo jiných pomůcek (např. zlomkovnice) žák dovede vyjádřit část z celku, ale také celek, je-li zadána část. Při výuce je nezbytné využívat zkušenosti žáků z běžného života (např. půlka chleba, čtvrt hodiny, pět dílů při dělení dortu).   Příklady dílčích výstupů:- (žák ) vysvětlí a znázorní vztah mezi celkem a jeho částí vyjádřenou zlomkem na příkladech z běžného života (4. ročník)- využívá názorných obrázků k určování 1/2,1/4, 1/3, 1/5, 1/10 celku (4. ročník)- vyjádří celek z jeho dané poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny (4., 5. ročník)Lze doplnit například učivem: celek, část, zlomek; polovina, čtvrtina, třetina, pětina, desetina; řešení a tvorba slovních úloh  určování poloviny, čtvrtiny, třetiny, pětiny, desetiny z celku....
To jsou přece samozřejmosti z metodiky matematiky, milí ministerští spisovatelé!...Jestli toto je třeba  předepisovat učitelům v takových podrobnostech, pak nevím, jestli je to legrace, nebo podceňování učitelů, kteří zřejmě absolvovali nauku o zlomcích a určitě chápou jako samozřejmost, že u dětí začneme hovořit o celku a části. (Třeba toho chleba, nebo čokolády.) Tvořivá práce učitele je snad zakázána?

A prokázat schopnost rozhodnout, co je celek a co jeho část, jak se píše v dokumentu - to je i podceňování dětí, to zvládne předškolák, ne žák 4. třídy!.

Osnovy pro vyučování všech předmětů bývaly jen tenké knížečky.
Není teď MŠMT trochu přelidněno, když se musí zadávat tak samozřejmé slohové práce?  

Inovace by měla být v něčem jiném.  
Od r. 2002 pracuji na  efektivních výukových programech matematiky na ZŠ, které postupně vycházely jako edice Chytré dítě na CD, která se s úspěchem využívá na školách a učitelé s nimi tvořivě pracují. Edice Chytré dítě má svoje základní heslo - učíme děti přemýšlet.
Tyto výukové programy jsou zaměřeny na  pochopení základů matematiky a mají pevnou kostru základního matematického poznání, které mohou žáci dále rozvíjet. Využívají zákony logistiky, které jsou důležité nejen v práci dospělých, ale i dětí.
A co ty ZLOMKY, o kterých se v poslední době píše a hovoří  médiích?

Nevyhovující metodika a nevhodné zařazení zlomků ve školních osnovách - to bylo důvodem, proč jsem před dvěma lety začala zpracovávat toto téma jako další titul edice Chytré dítě Veselé Zlomky.

Veselé ZLOMKY
je tématický výukový program, který zahrnuje celou problematiku od definování zlomků, jejich použití až po výpočty. Nauka o zlomcích není rozdělena do školních tříd, začátek této nauky je dostupný nízkému věku dětí a postupná  náročnost vysvětlení celé nauky o zlomcích umožňuje  přehledné pochopení celého učení zlomků. Ke snadnému porozumění přispívají obrázky, animace a zábavné procvičování. Celý titul je ozvučen, animovaná tužka vypočítává ukázkové příklady. CD je vyzkoušené u dětí a mohu zodpovědně tvrdit, že  - celek a jeho část, polovinu, třetinu a čtvrtinu pochopí prvňáček i se „slovními úlohami“, dokonce s velkým zájmem. (Později zájem žáků již opadne, když se mají o těchto samozřejmostech učit!!!) Mimochodem  - slovními úlohami by se mělo začít, protože jsou začátkem matematiky u dětí. A to, že zlomky jsou zařazeny až ve 4. a pak rozvleklým způsobem v 5. třídě a později, je plýtvání schopnostmi dětí.

 Takže inovací a zlepšením vzdělávacího procesu je uspořádat školské osnovy podle zákonů logistiky a schopností dětí, vzít do úvahy dnešní vyspělost dětí, kterým není nutné dlouze vysvětlovat, co je polovina čokolády - stačí přidat, jak tu polovinu označíme  a dítě hned pochopí, co je zlomek a kam na číselné ose patří. Učit podstatné zákonitosti matematiky, nerozmělňovat je do  množství příkladů a  „ozdob“, které plní stránky textů různých  metodických příruček. To je důvod, proč se zdá učivo přehuštěné.

Nechci zkoumat, kolik zbytečností je v takto sepsaných dokumentech jiných předmětů.  

Od ministrů předchozích let se čekalo, že nastane změna , aby se naše školství  opět mohlo zařadit mezi vyspělé, jako bývalo. Nezbývá, než doufat, že se konečně blýská na lepší časy, že blesky osvítí podstatu změn a zároveň  zlikvidují plevel slov. 

Všem žákům, studentům a učitelům přeji radostný a úspěšný nový školní rok.

 

Hana Daňková

 

 

 

 

Autor: Hana Daňková | středa 4.9.2013 15:02 | karma článku: 12,28 | přečteno: 505x
  • Další články autora

Hana Daňková

Nová metodika matematiky, aneb jak nezhloupnout děti.

Matematika je tahounem vzdělanosti. V dnešní době „tahoun“ chybí, to se ukázalo jako smutná pravda a mnoho dětí na to doplácí.

11.9.2021 v 21:12 | Karma: 16,32 | Přečteno: 746x | Diskuse| Společnost

Hana Daňková

Dětem škodí matematika. Co s ní!? Zrušíme ji!

Současná situace je neúnosná, matematika je v žalostném stavu, dětem škodí na vysvědčeních je názor dětí i rodičů a nejlépe ji zrušit !? V dnešní době je to skandální!

22.8.2021 v 9:45 | Karma: 33,53 | Přečteno: 1154x | Společnost

Hana Daňková

Byl jednou jeden mnich, měl mnoho knih a nevěděl, co je v nich

Mozek se cvičí přemýšlením a vymýšleném něčeho nového, ne opakováním stejného. Časté slovo "cvičení" v tomto smyslu do matematiky nepatří, to přenechejme tělocviku. Množství pracovních sešitů, hrátek a pomůcek je třeba opustit.

26.3.2021 v 21:32 | Karma: 11,77 | Přečteno: 490x | Společnost

Hana Daňková

Distanční výuka není pro rodiče!

Jsem zoufalá z pohledu na obě dcery, které se nechtějí učit online..prvňáci si neumí přečíst, co učitelka po nich chce, nejhorší v rodině kde jsou děti v různých třídách,.. ztrácíme mnoho času...zvládnout tři děti není v mých silách

18.10.2020 v 18:09 | Karma: 22,41 | Přečteno: 1496x | Společnost

Hana Daňková

Harakiri matematiky a Covid 19

„Koronová doba“ v plné míře odhalila nedostatky ve výuce i ve výchově dětí. Že by nějaká vyšší moc spustila na zem dobu „koronovou?“

30.8.2020 v 11:54 | Karma: 23,77 | Přečteno: 885x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili

15. května 2024  14:56,  aktualizováno  17:56

Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...

Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce

15. května 2024  19:25,  aktualizováno  23:12

Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...

Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini

16. května 2024  8:42,  aktualizováno  15:38

Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...

Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru

13. května 2024  18:48,  aktualizováno  14.5 22:25

Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Nizozemec si na zahradě postavil hrad, jeho interiér láká turisty z celého světa

19. května 2024  8:36

Šestasedmdesátiletý Nizozemec Gerry Halman si na své zahradě postavil pětipatrový hrad. V...

Poštovní známka po bagetě i voní. Francie uctila symbol gastronomie

19. května 2024  7:26

Francouzská pošta představila novou známku s obrázkem bagety převázané stužkou v barvách trikolory....

Řekni, kde ti muži z Gazy jsou. Otazníky ohledně obětí: násobně více dětí a žen

19. května 2024

Premium V Gaze je problém, na který upozorňovala už Marlene Dietrichová. Teď si s ní notují demografové a...

Češi umějí vyrobit řadu vojenských dronů. Ale armáda o ně nestojí

19. května 2024

Premium Letecká výroba byla v České republice vždy na špičkové úrovni. Menší dopravní letouny, ultralighty,...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 953x
Nezávislá učitelka, autorka efektivní metodiky v úspěšných výukových programech Chytré dítě.
www.skolauceni.cz

Seznam rubrik