Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Recept na chytrost? Kde jej najít?

V některých "lepších" školách, před kterými při zápisu prvňáčků stojí fronty rodičů? Ve vypočítaných sbírkách příkladů k maturitám? Testech, které zaručeně „nacpou“ do dětí a studentů vše, aby se dostali na vysokou školu?

Žádná z těchto možností neplatí. Proč?
V dnešní době ve všech firmách se stává samozřejmostí logistika - efektivní koncepční řešení, které zabezpečuje, aby správné věci byly ve správný čas na správném místě, a to vše za minimální cenu nebo námahu. Řecky LOGOS znamená řád, pořádek, princip, systém.

A co tak velká a významná firma, jakou jsou školy?

Nepřeháním, když napíši, že ŠKOLSTVÍ je „největší firma ve státě“, rozšířená po celé republice.

Navíc zde není jednoduchý systém, neplatí, že pracují učitelé a žáci přijímají. Zvláštností těchto pracovišť je, že žáci jsou aktivní „pracovníci“ a zároveň "příjemci!
Složitost tohoto systému VYUČOVÁNÍ si nutně vyžaduje výborně fungující logistický systém.

A jak logistika ve školství funguje? Téměř nijak.
Vynechám tu část hmotnou - rozmístění budov (škol), materiální zabezpečení, výběr a řízení pracovníků atd. a zmíním se o té činnosti, která vytváří duševní majetek lidí a státu, to je výuka, učení.

Skutečnost již po léta vypadá tak, že žáci jsou zavaleni množstvím informací, v některých třídách se výuka účelově zaměřuje k vykonání zkoušky. Často mnoho námahy pro nic.
Neskutečné množství rozvleklých informačních dokumentů a souborů pedagogicko-organizačních informací ukazují jen na početně silné ministerstvo, nikoliv na skutečné posílení vzdělanosti a prestiže celého školství.
Povinná nebo nepovinná matematika, složitě a draze prováděné maturity (a nematurity skoro pro čtvrtinu studentů), vstup firem do výukového procesu - to jsou jen módní novinky a úřední hrátky za mnoho peněz, které se neosvědčily. Bohužel pokračují jako inkluze .

Jako příklad uvedu několik faktů z matematiky, které odporují zásadám logistiky (a také efektivity), a které jsou příčinou úpadku vědomostí z tohoto předmětu.
Vzdělávací program je zbytečně rozvleklý, mrhá se velkým potenciálem chápání dětí v každém věku. Když si rozložíme vedle sebe učebnice matematiky (většinou vícedílné) ze všech tříd ZŠ, vedle toho pracovní listy a ještě metodické návody pro učitele, vyskytne se pro logicky uvažujícího člověka hrůzný pohled. Dá se charakterizovat jedním slovem „CHAOS“. Roztříštěnost, zkrátka sekaná z různých pojmů, neefektivní uspořádání učiva do tříd, které často nerespektuje současnou vyspělost dětí ani jejich rozdílnost.

Matematika degradovala na snůšku příkladů, které se musí umět, aby se žák dostal na gymnázium, student na vysokou školu. Prověrky a zbytečné testování žáků je ztráta času a slouží jen k nesmyslnému uspokojení úřadů. Sbírky řešených příkladů, vypracované zaručené maturitní otázky, nebo příklady do přijímacího řízení se žáci naučí pouze ke zkoušce a pak se rychle zapomenou. 
Tímto způsobem získané vědomosti netvoří základ pro další studium, kde student /žák/ přestává zvládat větší množství požadavků ve vyšších třídách a je nezpůsobilý k dalšímu serioznímu studiu například na vysoké škole.

Zkrátka rozum, řád a smysl matematiky z našich škol uletěl.

Jak se to řeší?
Vzpomeňme pohádku o Kocourkově. Když v nově postavené kocourkovské škole nebylo světlo, protože zapomněli na okna, ten nejmoudřejší z Kocourkovských řekl. „Donesme do školy světlo v pytlích, venku je ho dost!“ I dnes najdeme podobné „myslitele“. Řeknou například: „Zrušíme matematiku!“ Rozhodně maturitu z matematiky, hned se rozsvítí!
Opravdu se rozsvítilo na vysvědčeních bez matematiky! Ale jen na krátký čas, jen pokud se nepřišlo na to, že maturita z matematiky se musí zavést znovu. (což dávno věděl každý rozumně smýšlející pedagog)
Budiž světlo. To už někdo řekl a někdo to očekává i dnes. Jenže světlo nebude. Jakoby se zapomínalo, že matematika rozvíjí intelektuální schopnosti, představivost, tvořivost, abstraktní myšlení, schopnost logického myšlení. Že přispívá k vytváření určitých rysů osobnosti jako je vytrvalost, pracovitost, schopnost řešit úkoly. Poznatky a dovednosti získané v matematice jsou předpokladem ke studium přírodovědných i společenských oborů.

Budeme moci vyvážet kocourkovské vědomosti, až se naše země zničí vývozem toho mála nerostného bohatství, až se zbývající zemědělská půda zničí řepkou a rozorá turistickými stezkami, až se zdevastují a rozprodají historické památky a objekty, které obce se snaží zaplnit turisty?

Průmyslový potenciál země už dávno vzal za své. Rovněž školský systém, který byl do 60.let minulého století spolu s německým považován za nejlepší ve střední Evropě.
Už se ví o nedostatku technických kádrů, o tom, že budoucnost a prosperita firem a státu je ve vývozu vědomostí a informací, ve kterých v dnešní době převládají ty technické.

Celý tento problém chápou učitelé správně, tak jej vnímá i mnoho rodičů. Ti vyhledávají pro děti alternativní školy. To není řešení, většině rodičů jsou finančně nedostupné.
Následovat bohatou zemi tam na západě, kde státní školy mají nevalnou kvalitu a pro dobré školy se otcové zadlužují ? Myslím, že to pro naši historicky vzdělané země není řešení, řekla bych, že to je skoro urážka.

Děti v dnešní době se především musí naučit se učit - čili zvládnout efektivní způsob jak se učit
a naučit se přemýšlet.
Co tak vzít na pomoc přece jen tu logistiku, která je v dnešní době neodmyslitelná od úspěšné práce?

Školství by mělo přehodnotit způsob své práce, učebnice, osnovy i metodické příručky v zorném úhlu logistiky a HLAVNĚ mělo by se věnovat své základní úloze - efektivně rozvíjet vědomosti žáků, to je UČIT, a přestat páchat na sobě sociální harakiri.

Zbývá ještě popřát Šťastný školní rok žákům, studentům i učitelům.

Autor: Hana Daňková | pondělí 12.9.2016 0:00 | karma článku: 13,60 | přečteno: 151x
  • Další články autora

Hana Daňková

Nová metodika matematiky, aneb jak nezhloupnout děti.

Matematika je tahounem vzdělanosti. V dnešní době „tahoun“ chybí, to se ukázalo jako smutná pravda a mnoho dětí na to doplácí.

11.9.2021 v 21:12 | Karma: 16,32 | Přečteno: 745x | Diskuse| Společnost

Hana Daňková

Dětem škodí matematika. Co s ní!? Zrušíme ji!

Současná situace je neúnosná, matematika je v žalostném stavu, dětem škodí na vysvědčeních je názor dětí i rodičů a nejlépe ji zrušit !? V dnešní době je to skandální!

22.8.2021 v 9:45 | Karma: 33,53 | Přečteno: 1154x | Společnost

Hana Daňková

Byl jednou jeden mnich, měl mnoho knih a nevěděl, co je v nich

Mozek se cvičí přemýšlením a vymýšleném něčeho nového, ne opakováním stejného. Časté slovo "cvičení" v tomto smyslu do matematiky nepatří, to přenechejme tělocviku. Množství pracovních sešitů, hrátek a pomůcek je třeba opustit.

26.3.2021 v 21:32 | Karma: 11,77 | Přečteno: 489x | Společnost

Hana Daňková

Distanční výuka není pro rodiče!

Jsem zoufalá z pohledu na obě dcery, které se nechtějí učit online..prvňáci si neumí přečíst, co učitelka po nich chce, nejhorší v rodině kde jsou děti v různých třídách,.. ztrácíme mnoho času...zvládnout tři děti není v mých silách

18.10.2020 v 18:09 | Karma: 22,41 | Přečteno: 1496x | Společnost

Hana Daňková

Harakiri matematiky a Covid 19

„Koronová doba“ v plné míře odhalila nedostatky ve výuce i ve výchově dětí. Že by nějaká vyšší moc spustila na zem dobu „koronovou?“

30.8.2020 v 11:54 | Karma: 23,77 | Přečteno: 885x | Diskuse| Politika
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Summity EU jsou válečné kabinety, nemáme mírovou iniciativu, stěžuje si Fico

2. května 2024  10:59,  aktualizováno 

Evropská unie není s to přijít s mírovou iniciativou pro Ukrajinu, všechny schůzky státníků...

Bezpečnostní úřad má nového šéfa. Čuřín chce víc digitalizace a méně prověrek

2. května 2024  11:51

V Národním bezpečnostním úřadu (NBÚ) je podle nového šéfa Jana Čuřína prostor pro digitalizaci a...

Žena zápasila s policisty o nůž, jednoho pořezala a sama se bodla do břicha

2. května 2024  11:44

Policisté pomáhali v Sušici na Klatovsku ženě, která byla rozrušená a chtěla si ublížit. Před...

D35 u Litovle zablokovala nehoda, ze zdemolovaného vozu se vysypal náklad

2. května 2024  10:45,  aktualizováno  11:01

Cestu po dálnici D35 ve směru z Olomouce na Mohelnici zkomplikovala dopoledne nehoda nákladního...

  • Počet článků 27
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 953x
Nezávislá učitelka, autorka efektivní metodiky v úspěšných výukových programech Chytré dítě.
www.skolauceni.cz

Seznam rubrik