Dvě zprávy z médií
Zvěsti, už dávno známé každému, kdo má něco společného se školou.
Zvěst č.1.
Je nutné změnit osnovy matematiky na základních školách, které by měli přepracovat v Ústavu národního vzdělávání. Prý kvůli blížící se povinné maturitě.
Na ZŠ chybí učitelé matematiky a fyziky, v jednom městě už utratili 50 tisíc na inzeráty a nikoho nezískali! Nebudou učitelé, protože studenti nematurovali z matematiky, nestudují na VŠ tohoto zaměření, na VŠ se ruší a už se zrušilo mnoho oborů z těchto předmětů - takže hezké kolečko! Časem asi nezbude, než zrušit matematiku i na ZŠ ! Nevadí, v povinné mateřské škole se to naučí!
Nedostatečná výuka matematiky se nezlepší nesmyslnými, neodbornými a nekoordinovanými úpravami, jak se to děje v posledních letech, což jsou jen takové „záchvaty dobrých úmyslů“, možná jen zdánlivých. (nastanou zase jen úpravy a účelové zásahy)...
Zvěst č.2.
Před deseti lety se dala školám volnost, aby si vytvořily svoje plány, co, jak a kdy učit. Teď se to ruší...
Hospodářské noviny uvádějí další velký objev NÚV : "Cílem nových pravidel je sjednotit ZÁKLADNÍ znalosti dětí na všech školách". Na ústavu zřejmě nebrali do úvahy, že tato škola se už mnoho let jmenuje ZÁKLADNÍ.
Když jsem četla tyto pozoruhodné postřehy školských úředníků, podívala jsem se, kdo se zhostí tohoto bohulibého a veřejností dlouho očekávaného úkolu - vylepšit a přepracovat osnovy matematiky a učebního programu ZŠ. I našla jsem web adresu Ústavu a jala se zkoumat, kde najdu odborníky na matematiku, kteří se případně už zabývají tímto naléhavým, dávno známým problémem. Prohledávala jsem rozsáhlý web tohoto ctihodného ústavu.
Co jsem spatřila, hrůza pohledět.
Úřad, pod-úřad a pod-pod-úřad ! Oddělení a pod-oddělení ... Lidé, pod-lidé a ještě další ….Tolik pracovníků se nikdy nedomluví na způsobu podstatné a potřebné změny. Stejně jako by mnoho lidí mělo napsat dobrý román. (Důkazem jsou maturitní testy, které prý zpracovává a opravuje mnoho pedagogů.)
Práce tolika lidí v množství institucí musí být vidět!!!
To také je! Vyjasnilo se mi, proč ústav místo vylepšení školství, nadělal od roku 1990 společně s jinými institucemi tolik neplechy! (maturity a nematurity, změny učebních programů stále k horšímu, počiny, často označované honosnými slovy: „projekty“, „klíčové“ - inkluze, písmo Comenia Script jako krok zpět ve vzdělanosti národa, (kdo měl tu drzost použít jméno Komenského, kterého uznává celá Evropa?), koordinace, realizace, prevence a další vznešená slova o ničem. Samozřejmě dotace a dotace, (kde je brala Marie Terezie, kdy v celé zemi vznikly školy?)
Uvedené nesmyslné a neužitečné počiny požírají, slušněji - potlačují iniciativu a rozvoj schopností dětí. Uskutečňování byrokratických nařízení ubírá učitelům čas a radost z práce. Kromě toho odčerpávají značnou částku peněz ze školství na platy úředníků, nemovitostí, provoz budov a další...
Kosmetické úpravy, jako víc hodin pro desetinná čísla a podobně, jsou v rámci vylepšení matematiky směšné. Nic nenapraví, je to stavba na vodě. V posledních dvaceti letech se výrazně změnily způsoby komunikace, narostlo množství informací...Není tedy možné, aby způsob získávání vědomostí zůstával po desetiletí stejný.
Jsou nutné razantní změny v obsahu i metodice výuky, jakož i změny názoru společnosti na vzdělání. Logistika, efektivita jsou dnes samozřejmou metodou každé práce, ale v dnešním učebním systému po nich ani stopy!
O změnu obsahu i metodiky výuky matematiky usiluji už několik desítek let.
Kromě výuky na vysoké škole se moje vědecká práce z matematiky týkala logistiky a teorie grafů. Z tohoto pohledu navrhuji program efektivní výuky matematiky a osnov, který je nutné změnit už od první třídy ZŠ.
Moje jednoduché návrhy osnov směřují k tomu, aby se žákům konečně matematika začala líbit, aby překlenuli všechny nepříjemnosti, které dnes s matematikou mají. Matematika by měla umožnit žákům získání jasných vědomostí, na kterých mohou stavět ty další, aby jim pomohly uplatit se v životě podle jejich schopností.
Obávám se, že moje jasné návrhy metodiky matematiky jsou pro nynější představitele státu a institucí nepřeklenutelné...
Poznámka: Na Blogu není rubrika Školství. Přemýšlela jsem, dát tento článek do "Poezie a próza" ?
Hana Daňková
www.skolauceni.cz
Hana Daňková
Nová metodika matematiky, aneb jak nezhloupnout děti.
Matematika je tahounem vzdělanosti. V dnešní době „tahoun“ chybí, to se ukázalo jako smutná pravda a mnoho dětí na to doplácí.
Hana Daňková
Dětem škodí matematika. Co s ní!? Zrušíme ji!
Současná situace je neúnosná, matematika je v žalostném stavu, dětem škodí na vysvědčeních je názor dětí i rodičů a nejlépe ji zrušit !? V dnešní době je to skandální!
Hana Daňková
Byl jednou jeden mnich, měl mnoho knih a nevěděl, co je v nich
Mozek se cvičí přemýšlením a vymýšleném něčeho nového, ne opakováním stejného. Časté slovo "cvičení" v tomto smyslu do matematiky nepatří, to přenechejme tělocviku. Množství pracovních sešitů, hrátek a pomůcek je třeba opustit.
Hana Daňková
Distanční výuka není pro rodiče!
Jsem zoufalá z pohledu na obě dcery, které se nechtějí učit online..prvňáci si neumí přečíst, co učitelka po nich chce, nejhorší v rodině kde jsou děti v různých třídách,.. ztrácíme mnoho času...zvládnout tři děti není v mých silách
Hana Daňková
Harakiri matematiky a Covid 19
„Koronová doba“ v plné míře odhalila nedostatky ve výuce i ve výchově dětí. Že by nějaká vyšší moc spustila na zem dobu „koronovou?“
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Rakety ATACMS spásu samy nepřinesou, Rusy na Ukrajině si ale najdou všude
Jedna z položek nové mnohamiliardové vojenské pomoci Ukrajině, kterou po měsících průtahů schválil...
Do osmi let zanikne 300 tisíc pracovních míst, horuje Jurečka za rekvalifikace
V příštích sedmi až osmi letech zanikne v Česku 300 tisíc pracovních pozic a milion pozic kvůli...
Kvůli letním teplotám a silnému větru hrozí požáry. Ochladí se koncem týdne
V neděli meteorologové zaznamenali letní den, teplota ve středočeské Tuhani vystoupala k 25,5...
Hromadná nehoda u letiště blokuje Pražský okruh, jedno z aut je na střeše
Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahovaly na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...
Prodej bytu 1+1 37m2
17. listopadu, Mladá Boleslav - Mladá Boleslav II
3 550 000 Kč
- Počet článků 27
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 953x
www.skolauceni.cz